REFERATTemat: Wykorzystanie literatury europejskiej w kształtowaniu postaw zapewniających zdrowie i bezpieczeństwo dziecka.
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom stanowi podstawowe zadanie dla rodziców i nauczycieli. Fala przestępstw, zmusza nas jako wychowawców do zastanowienia się jak przeciwdziałać złu.
Wraz z rozwojem dziecka , jego samodzielności musimy coraz bardziej wyposażyć, je w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeżeli już zaistnieją w zdolności radzenia sobie z sytuacją trudną.
Nauczyciele powinni zachęcić do współpracy rodziców. Należy wykształcić u dzieci umiejętności samoobrony. Nauczyciel powinien przekazać dziecku najważniejsze zasady , które ułatwią mu wybrnięcie z różnych sytuacji .
Należy nauczyć dziecko:
- pełnego imienia i nazwiska, adresu, a nawet telefonu
- dzwonić pod telefony alarmowe
- podstawowych zasad bezpieczeństwa np. : nigdzie nie chodzić z
- nieznajomymi, nigdy nie otwierać drzwi gdy jest samo w domu i nie mówić przez telefon że jest samo w domu
- ustalić z dzieckiem zaufanych dorosłych , do których może się zwrócić o pomoc
- rodzic powinien w domu wpisać numer telefonu do pracy dużymi cyframi przy aparacie
- grać z dzieckiem w gry obserwacyjne np. patrzenie na obiekt przez 10 sekund i opisywanie go z pamięci
- jeśli dziecko ma koszmary senne i boi się zasnąć któreś z rodziców powinno posiedzieć przy nim i zostawić mu zapalone światło.
ZAPEWNIAJMY DZIECI ŻE SĄ KOCHANE I BEZPIECZNE
Chciałam zastanowić się i wskazać które z bajek europejskich mogłyby być pomocne w realizacji tych celów. Wybrane i wprowadzone w odpowiedni sposób utwory nauczą dzieci , że należy słuchać rodziców i wychowawców, nie oddalać się bez pozwolenia , nie nawiązywać kontaktów z obcymi.
Temat poruszany - "Jak zachować się wobec nieznajomych?" na podstawie baśni Charlesa Perraulta pt : " CZERWONY KAPTUREK"-Francja
cel:
zwrócenie uwagi na to że
- nie wolno chodzić samemu do lasu
- nie wolno rozmawiać z nieznajomymi
- nie należy zdradzać miejsca zamieszkania
- przestrzegać zakazów i nakazów rodziców
- dziecko powinni wiedzieć kiedy i komu może powiedzieć gdzie mieszka (gdy się zgubi)
Temat poruszany - "Uczymy się posłuszeństwa" wykorzystując opowiadanie B. Hertza pt : "TAŚ-TAŚ" - Niemcy
cel:
zapoznanie z przygodami bohatera opowiadania i zwrócenie uwagi na
- konieczność słuchania rad dorosłych, doświadczonych osób
- niebezpieczeństwo , jakie jest skutkiem nieposłuszeństwa
Przeprowadzamy krótką rozmowę szukając z dziećmi odpowiedzi
- Dlaczego Taś - Taś nie chciał słuchać mamy ?
- Kogo spotkał kaczorek podczas swojej wędrówki?
- Kogo poprosił o pomoc?
- Jak mogła zakończyć się przygoda kaczorka?
- Jak powinien się zachować kaczorek?
Temat poruszany- "Jesteśmy ostrożni" na podstawie baśni braci Grimm pt:"Wilk i 7 koźlątek" - Niemcy
cel:
zwrócenie uwagi na
- zachowanie ostrożności, gdy jesteśmy sami w domu
- uważne słuchanie poleceń dorosłych
Po przeczytaniu baśni krótka rozmowa na temat
- Dlaczego mama-koza wychodząc z domuzakazała swoim dzieciom otwierać drzwi?
- Jak zachowywały się koźlętapo pierwszej i po drugiej wizycie nieoczekiwanego gościa?
- Jak oceniają dzieci postępowanie koźlątek podczas trzeciej wizyty wilka?
Próba przeniesienia sytuacji bajkowej do rzeczywistej
Mama też czasem zostawia was w domu, gdy coś pilnego musi załatwić.
Jak zachowujecie się gdy ktoś zadzwoni do drzwi...........?
Wspólne zastanowienie się jak zmienić przebieg wydarzeń aby bohaterowie uniknęli tragicznej przygody.
Temat poruszany – " Uświadomienie dzieciom różnorodnych zagrożeń"
Na podstawie bajki Braci Grimm pt: "Królewna Śnieżka" - Niemcy
cel :
- uświadomienie dziecku , że nie wszyscy są życzliwi , chociaż mili
- kształtowanie nawyku stanowczego mówienia NIE w sytuacjach budzących niepokój
Krótka rozmowa po zapoznaniu dzieci z treścią bajki
- Analiza sytuacji spotkania Śnieżki z macochą
- Wspólne dochodzenie do wniosku , że Śnieżka nie powinna otwierać nieznajomej kobiecie , chociaż wyglądała na miłą
- Odniesienie sytuacji z bajki do sytuacji w jakich mogą się znaleźć się dzieci
- Próba odpowiedzi czy wszyscy ludzie są dobrzy
- Jak może wyglądać obcy ?
- Czy wszyscy zasługują na zaufanie?
- Czym może kusić obcy człowiek i jak się temu oprzeć ?
Temat poruszany – "Nie ufaj obcym ,słuchaj rad rodziców"
Na podstawie bajki Carlo Collodi pt: " Pinokio"- Włochy
cel:
- wyrabianie umiejętności ograniczonego zaufania w stosunku do obcych
- słuchania rodziców w każdej sytuacji
Krótka rozmowa na temat treści utworu
- Dlaczego Pinokio nie posłuchał próśb Dżeppetto ?
- Dlaczego stracił pieniądze , które miał na podręczniki?
- Dlaczego trafił do cyrku i czy można było tego uniknąć?
- Czy można mieć wszystko nie dając nic w zamian ( burza mózgów na temat Krainy Wiecznej Szczęśliwości )
Temat poruszany – "nie chodź nigdzie z obcym"
Na podstawie baśnii Hansa Christiana Andersena pt: "Królowa Śniegu"-Dania
cel:
- uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw jakie mogą ich spotkać gdy oddalą się od domu
- przeniesienie sytuacji Kaja (bajkowej) do rzeczywistej
Krótka rozmowana temat treści utworu
- Dlaczego Kaj nie posłuchał babci i oddalił się od domu?
- Czy wolno czepiać się sań zaprzężonych do koni?
- Czy wolno czepiać się jakichkolwiek pojazdów?
- Jak powinien postąpić Kaj widząc KrólowąŚniegu?
- Jak mogła się skończyć przygoda Kaja gdyby Gerda go nie uratowała?
Małe dzieci charakteryzuje brak przewidywania skutków podejmowanych działań i w połączeniu z niewielkim doświadczeniem życiowym i wąskim zasobem technik radzenia sobie z różnego rodzaju problemami stawia je w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia znacznie częściej niż osoby dorosłe.
Konieczne jest zatem jak najwcześniejsze wyposażenie dzieci w nawyki unikania , zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.
Spis bajek z których korzystałam przy opracowaniu tematu referatu
FRANCJA – Charles Perrault – "Czerwony Kapturek"
NIEMCY – Benedykt Hertz - "Taś- Taś"
NIEMCY- Bracia Grimm " Wilk i 7 koźlątek"
NIEMCY –Jakub i Wilhelm Grimm- "Królewna Śnieżka"
WŁOCHY – Carlo Collodi "Pinokio"
DANIA – H. Ch. Andersen "Królowa Śniegu"
opracowała
Barbara Kosińsk